Nie Usiedzę w Miejscu!

..pokaż dziecku świat!

piątek, 31 października 2014

Jedno oko na Maroko drugie na KAUKAZ

Na tej wyprawie do Gruzji postawiliśmy na GDW i okolice Stepancmindy. Spędziliśmy tam w sumie 3 dni bo jak już jechać tyle km to trzeba zeksplorować co się da a nie tylko wpaść do Gergeti i tyle.

Ugościł nas wspaniały Anano Guest House,który gorąco polecamy wszystkim rozglądającym się za domową atmosferą ( i świetną domową kuchnią)

1. Gruzińska Droga Wojenna

Po wydostaniu się z Tbilisi (to nie było takie proste!) i zwiedzeniu Mcchety,rozpoczęliśmy przygodę z GDW. Krótki postój przy drodze i zaopatrzenie w domowe wino oraz czurczele.
Trasa prowadzi najpierw zwyczajnie ale już przy zalewie Żinvali zaczyna się robić pięknie! Tym bardziej w popołudniowym słońcu i jesiennych kolorach.

Dłuższy postój robimy przy twierdzy Ananuri, żeby pomyszkować po murach i strzelić jakieś piękne fotki:)

Im głębiej w las (tym razem w Kaukaz) tym robi się bardziej niesamowicie! Za Pasanauri już nie możemy oderwać wzroku od szyby i robimy fotorelację z "lotu samochodu". Serpentyny przed Gudauri dają troszkę emocji ale są względnie szerokie i nie bardzo strome stąd możemy podziwiać spektakl jesienny.

W Gudauri ostatnie zakupy i tankowanie. Mieliśmy też refleksje że musi tu być ładnie w zimie:) Przetestujemy kiedyś i ten ośrodek narciarski:)
Od Gudauri już nie pozbieraliśmy naszych szczęk na widoki które rozpościerały się od przełęczy Krzyżowej.. zdecydowanie trasa ta trafia na naszą top listę i przebija Transfogarską a nawet Drabinę Trolli.. :)

Jedziemy i czekamy na ten offroad który od Kobi do Kazbegi nas czekał.. a tu piękny asfalt! kamienista droga została tylko jeszcze w Kobi, ale zaledwie krótki kawałek.. ech te dziadowskie przewodniki!

Wieczorem po przybyciu do Kazbegi (Stepancmindy) mieliśmy jeszcze taki spektakl z naszego balkonu..

Pan gospodarz uraczył nas na dzień dobry czaczą i tylko tego jeszcze brakowało nam do błogostanu:)

2. Offroad do Gergeti i połoniny z widokiem na
Kazbek

To była bajka jakich mało. Zaczęło się od pobudki o świcie i zdjęć Kazbeka z balkonu. Potem pyszne domowe śniadanie u pani dobrodziejki i ledwo się podnieśliśmy od stołu.

Wpakowaliśmy się do naszego wozu i off-roadem pokonaliśmy podjazd pod kościół Św. Trójcy w Gergeti. Dobrze że było na tyle wcześnie że niewiele aut wracało z góry, bo w niektórych miejscach na trasie trudno by było się wyminąć ..

Wielu powie, że jest to najbardziej oklepany i obfotografowany kościół całego regionu, i prawdopodobnie będzie miał rację. Jednak nie zmienia to faktu, że miejsce to zachwyca jeszcze bardziej gdy się tam jest, a zdjęcia nie oddadzą tej przestrzeni i perspektywy niestety. Zdecydowanie jest to jeden z nielicznych "must have" który nie rozczarował ani odrobinę:) Pewnie w dużej mierze jest to zasługa pogody, ale cóż nie można mieć cały czas deszczu :P

Mała brykała, pozowała do zdjęć i cieszyła się stadem koników na horyzoncie.

Zrobiliśmy krótki spacer szlakiem w stronę podejścia pod Kazbek i zalegliśmy na połoninie. Do lodowca i tak nie mieliśmy szans więc po co się męczyć skoro widoki dookoła tak piękne i trzeba je kontemplować:)

3. Dolina Truso i Dolina Juty

TRUSO

Wracamy trochę z Kazbegi i w Kobi skręcamy w prawo. Jedziemy trochę offroadem koło jakiejś fabryki  aż dojeżdżamy do pierwszej wioski. Tutaj znaków nie ma więc próbujemy kilka razy aż udaje nam się skręcić właściwie gdyż w tym miejscu droga rozchodzi się na dwie doliny.Jedziemy trawersem w kanionie rzeki aż do momentu gdzie most w budowie powstrzymuje nas. Wysiadamy i porzucamy auto na pustej drodze. Panowie którzy ambitnie most remontują mówią że przejście jest, tylko wąskie i pokazują jak przekroczyć most. Po pokonaniu przeszkody lądujemy w dolinie Truso i ochom i achom nie ma końca!

W gorącym słońcu roztacza się dolina po horyzont, ośnieżone szczyty dookoła, krowy się pasą i pustkowie.. kilku robotników kładzie jakieś rury oraz w ogólnym chilloucie pilnują sprzętu. Dwa razy minęła nas ciężarówka i tyle. Jedynie bezpański pies towarzyszył nam na tym spacerze :) Gdyby tak mieć rowery udało by się pokonać całe 9 km doliny..
Doszliśmy tylko do pierwszej opuszczonej wioski, krótki postój i wracamy nazad bo jeszcze dalsze plany na dzisiejszy piękny dzień.

JUTA

Wracamy w stronę Kazbegi, za Sioni skręcamy w Dolinę Sno. Popołudnie to najpiękniejsza pora jaką mogliśmy się tu wybrać bo dolina tonie w pomarańczowym słońcu. Miodzio. Mijamy wnioski i brniemy wgłąb doliny naszym wozem.

Ostatnie km do Juty to off-roadowy podjazd wąską drogą do wioski Juta. Dobrze że nikt nas nie mijał w przeciwną stronę gdyż droga raczej jednokierunkowa:)

Zostawiamy wóz i mimo że powoli kończy się dzień udajemy się jeszcze szlakiem do Zeta Camp. GPS pokazuje około 2300 m n.p.m.. Mała już marudzi i protestuje, ale zostaje wyniesiona i pocieszona skaczącymi zdjęciami w pięknej scenerii :) Zeta camp ma naprawdę zjawiskowe położenie i myśl o dłuższym pobycie tu kiedyś z noclegiem powoli w nas kiełkuje .. :)

Słońce zachodzi za bagatela 3-tysięczne szczyty i udajemy się w dół do auta i na upragnioną ciepłą kolację do naszej zaprzyjaźnionej już knajpki w Kazbegi.

4. Pożegnanie z GDW

Tak żal odjeżdżać że jeszcze parę fotek na okolice Kazbegi..

W drodze powrotnej nie mogliśmy sobie odmówić obowiązkowego postoju na Przełęczy Krzyżowej w charakterystycznym punkcie widokowym.